Min Side | Diskussion | Noter | Temalinier | Ordbog | Vejviser | Bibliotek | Søg | Chr.dk

Læsevejledning til Mythopedias Introduktion

De introducerende øvelser har du måske allerede været igennem. Meningen er at gøre dig bekendt med nogle grundlæggende principper ved myter og den narrativitet, de er udtryk for. Lav øvelserne en ad gangen, hvorefter du skal trykke du på "Færdig med øvelserne" for at komme til opsamlingen af dem. Dine besvarelser bliver gemt på din personlige kursus-side.

Verdensaldermyten er en central myte i klassisk mytologi, og derfor introduceres du for den som noget af det første. Hvor vi i vores kultur taler om evolution, var de antikke kulturer kendetegnet af ideen om, hvad vi - med et modsat ord - kunne kalde devolution. Verden udvikler sig ikke, men den afvikles i stedet.

Tankegangen kan sammenlignes med den moderne idé om universets varmedød - hver gang energi omformes, går en smule til spilde som varmetab, hvilket så at sige får gassen til efterhånden at gå af ballonen. På et tidspunkt er verden blive af så ringe en kvalitet, at den går under, og en ny guldalder indtræder. Hermed berøres en anden central antik tankegang, nemlig den cykliske verdensopfattelse.

Myten præsenteres i form af den ældste myteversion, vi kender: Den græske digter Hesiod fra det 8. årh. for vores tidsregning. Men du kan også læse Andre kilder til myten fra Rom, Indien og Israel.

Dette kursus anvender verdensaldermyten som basis for en analysemodel, du kan anvende på alt mytologisk materiale, også moderne tekster med et mytologisk indhold. Modellen er udviklet af Erwin Neutzsky-Wulff og præsenteret i hans faglige hovedværk "Det overnatulige", som du kan finde henvisninger til under Litteratur.

Ved siden af denne model præsenteres også - som noget sekundært - en anden, meget udbredt analysemodel, nemlig aktantmodellen. Den bruges ofte i moderne analyser af eventyr. Mens verdensaldermodellen har til hensigt at anskue myterne ud fra antikkens eget religiøse verdensbillede, fokuserer aktantmodellen i høj grad på at kortlægge de narrative strukturer og forbindelserne mellem nøglepersoner i handlingen uafhængigt af den religiøse kontekst.

Ud over en præsentation af verdensaldermodellen (og sekundært aktantmodellen) finder du Analyseeksempler samt gode råd Om at arbejde med myter. Disse tips & tricks skal hjælpe dig i med arbejdet med myterne. På din egen kursus-side kan du selv prøve kræfter med analysen. Som med alt andet gælder det også her, at øvelse gør mester!

Stikordene kan bruges til flere ting. Du kan ved at se på dem få et hurtigt overblik over hovedtrækkene for hver alder. Du kan også bruge dem til at øve dig i at huske verdensaldermodellen og dens principper. Prøv for dig selv eller sammen med en anden deltager at fortælle om de enkelte aldre og deres kendetegn ud fra stikordene. I bunden af siden findes et link til Flere stikord, som er en mere udførlig liste.

På din egen kursus-side kan du desuden skrive dine egne stikord eller fylde notater og ideer på stikordene fra Introduktionen. Det er meningen, at du hele tiden selv skal arbejde med verdensaldermodellen og udbygge din forståelse af den. Jo mere du bruger den i arbejdet med myterne, jo flere nuancer får du fat i.

Under Litteratur bliver du henvist til, hvad andre har skrevet om verdensaldrene. Hver titel er forsynet med en lille beskrivelse, så du kan se, hvad bogen eller artiklen fokuserer på. Hvis du har lyst til at læse endnu mere, kan du gå ind i Bibliotek.

Øverst i den grå bjælke finder du de menufunktioner, som hele tiden er relevante:

Min side - link til din personlige kursusside
Diskussion - fælles diskussionsfora
Noter - værktøj til at skrive noter undervejs
Temalinier - temaer på tværs af tekster (introduceres på Modul 1)
Ordbog - en nyttig lille opslagsfunktion til de mytologiske grundtemaer
Vejviser - alle kursets vejledninger samlet på ét sted
Bibliotek - en samling af litteratur, litteraturlister og links
Søg - søgefunktion til hele Mythopedia
Chr.dk - link til chresteria.dk, underviserens egen hjemmeside om religion og mytologi

Hvis du ønsker en anbefalet rækkefølge at gennemgå menupunkterne i, kan du med fordel prøve den rækkefølge, de står i. Start altså med de introducerende øvelser og gå videre til den teoretiske introduktion bagefter.

God fornøjelse!